Norvégország, én így szeretlek

2011. január 4., kedd

csavart sima - avagy az otthon

Voltam otthon. 

Nem akarnék nagy szavakat használni, de ha egyszer muszájlik: egy efféle látogatás során föl-fölmerül, hol is az otthon. 
Az ember oda tartozik, oda, persze, míg a világ s hét nap, és még tizenkét óráig. Akkor is, ha boldogan él (máshol), amíg meg nem hal. Semmi, de semmi nem írhatja fölül: 

(tetszőleges sorrendben) Pilinszkyt, Horváth Csaba Mandarinját, Bartókot eleve, a néptáncot, az alanyi és tárgyas ragozást, hogy odahaza tudják,  miféle anyagból vagyok, Kokas Klára körül a rezgő és mindent rezegtető teret, a debreceni egyetem harmadik emeletét, Kajla Ferenc kőfaragót a nagy fenyő tövében, Fodor Ákost, a barátok kút-tekintetét, Magyar Éva Ringatóját, Erdélyi Tibor gyümölcsös akácmézét, a liliomról pergő harmat, hulló vízgyöngy hattyú tollán-t, a csillagszemű juhászt, a veszprémi macskaköveket, az elipszilont (tetszőlegesen bővíthető).
Azt, hogy az ember oda valósi. 

A praktikus élet meg itt van. Az embernek itt az ágya. Párnája. Papucsa. Papucsa orrán pamutbojtja. Kifordított bundakesztyűje. Pókja a sarokban. Dugulása a fürdőszobában. Mindent beborító hóesése (szezonálisan). Anyja. Tizenhárom norvég "gyereke". Elemlámpája, amivel reggelente átmegy a hídon, máskülönben orra bukna, kis szerencsével egyenest bele a lószarba. 

Eleve, hogy reggelente.

Nincs az a polc, amire ezt az ember fölteszi. Aki mindezen közben ugye ember próbál maradni. Ne tébolyodjon meg teljesen. Kicsit blokkol is ezt-azt. Csak óvatosan: nem teljesen megélni minden érzelmet. (Nem teljesen? Hát akkor hogy az istennyilába'? - kérdezi magától az ember. Joggal.) Módjával. Apránként. Ne úgy szakadjon a nyakába az egész, mint Grabowskinak a világ megmentése.

Szakasztott erről beszéltem, amikor azt mondtam néhány hónappal odább: fogalmam nincs, mire hogy reagálok majd. Erre most így. Innen nézve. Onnan nézve mást mondtam volna, de ennek az írásnak ez a jelen ideje. 

Jó volt otthon. 
Jó itt. 

Szakad a hó. 
"az örökkévaló
nakonxipánban egyszerre
zuhant le minden hó"
(Kányádi Sándor)

20 megjegyzés:

Rozi írta...

Ez tetszett :-) nekem is hasonló gondolatok forognak a fejemben (csak nem tudom ilyen szépen megfogalmazni).
Persze nekem azért nem olyan jó itt...

bözse írta...

nem lehet h ezért használjuk mindkét szót:otthon,itthon..
amikor hazamegyek anyáékhoz otthon vagyok,itt meg itthon,mert hogy mindenmás meg itt van..
itt hon,ott hon ,csak hon-talan ne legyen az ember :D

czelfrida írta...

bözse, de jó, hogy ezt mondod! gyorsan meg is néztem a szöveg végét, de látod, nem jött mégse a számra/klaviatúrámra, hogy itthon.
(vö. Jó otthon. Jó itt.)
a hontalanság nem fenyeget, de ez a sok hon se egyszerű :)
----
Rozi, szólj, ha akarsz róla beszélni :) Drukkolok, hogy legyen neked is jó itt. Pont csak amennyire kell, hogy az legyen.

Rozi írta...

Köszi szépen, kedves tőled :-) én is bízom abban, hogy pár hónap múlva jobb lesz!
Néha a blogomban dohogok róla... zavaró ez a nagy város, norvégok nélkül, szülők és barátok nélkül, ill. rossz munkahellyel, ennyi.

czelfrida írta...

nahát, én meg ilyen bamba vagyok, hogy eddig nem is tudtam a blogodról?!?! pedig csak a nevedre kellett kattentani.
olvasom is mindjárt a síelést, muszáj lesz nekem is megtanulni sífutni :)

Rozi írta...

:-D Nemrég tettem nyilvánossá, ezért nem tudhattál róla. Sokaknak nem tetszett a jelszavazós-belépős megoldás.
A sífutást ne hagyd ki, irtó jó sport, még ma is érzem az izomlázat. :-)

czelfrida írta...

néztem a képeket, és sárgulok... lehet, hogy még ma elmegyek a g-sportba?! :))))))
sajnálom, hogy nem veletek utaztam 19-én, de remélem, lesz alkalom valamikor a találkozásra.

Rozi írta...

Ott vettem a sícuccomat, 999 volt a cipő, a léc és a kötés együtt. A waxkészlet (piros, kék, lila - különböző hóhőmérsékletekhez kell) 199, a naci pedig Mo.-ról van :-)
A botokért pedig 399-et fizettem.
Ha cuccot veszel figyelj arra, hogy magassághoz ill. síeléstípushoz (klassisk vagy skøyting, nekem az előbbi van, kezdőként ezt kell venni) kell mérni (a botot és a lécet is). Bocs, ha te is tudsz minderről és feleslegesen hablatyolok :-)))
Én húsvétkor megyek haza legközelebb, könnyen előfordulhat, hogy összefutunk :-))
Ja, és buék!

czelfrida írta...

most 899-ért van kötés, léc, cipő, és van waxmentes is.
nem tudok semmit én :))) csak a kolleganőm a kezembe nyomta az újságot, hogy akkor ezt kell megvenni :) a bottal kapcsolatban gondolom, ott majd segítenek, mert tényleg tök hülye vagyok hozzá.
meglehet, hogy előbb járok én oslóban, emlékeim szerint remek kávézók vannak arrafelé :)
szép évet neked is!

Rozi írta...

Akkor jó :-) most már többet tudsz. A bottal kapcs. csak annyi a fontos, hogy kulcscsont-magasságig érjen!
Ha Osloban jársz, szólj mindenképp!

bözse írta...

"...Ha menekülnél, de nincs hova, van a a világűrben egy kis szoba, ahol a bánat súlytalan. Ez az otthontalanság otthona.." ez jutott eszembe :)
Ahol a szíved ott az otthonod..és ez lehet itt is és ott is :)te meg már ugyis annyi helyen hagytál már belőle :) mosolygós hetet drága Ceguska!

Kata írta...

Nem is egy helyről repültünk haza, de bibibiiii, én találkoztam Rozival már :-)
Tessék elmondani, hogy milyen volt repülni onnan azzal a legitársasággal és milyen volt vissza az út!

Én még mindig emésztem az otthonlétet, sok volt, fárasztó volt, meg jó is volt...

Sícuccot meg a legegyszerűbben úgy kapsz, hogy bemész a boltba, szerzel egy kedves embert magadnak és elmondod, hogy kezdő vagy, kéne cucc, adjon. És felruház :-)

Névtelen írta...

Szia!

Csak egy "zug" vagyok,innen a szomszédból. De ezt annyira tökéletesen megfogalmaztad, hogy muszáj volt megköszönnöm!

Andi / Se/

czelfrida írta...

Katt, jelentem: bementem :) Jött a kedves ember, amikor megtudta, hogy magyar vagyok, mondta, itt dolgozik a raktárban egy magyar lány, de mondtam, őt már ismerem :)
Nem volt a méretemben cipő, de péntekre jön, a lécet eltette, botot majd ad pénteken, és akkor hozom el az egész cugehőrt. viszont vettem gyönyörű síruhát.

a repülés nagyon jó volt, ez a KLM egy korrekt cég, és nagyon rendben vannak ezek a hollandus stewardok (amennyiben ez a szempontrendszer része lehet) :)
odafele volt egy kis luft, az nem volt olyan jó, 4.5 óra, de visszafele pont csak egyik géptől a másikig.

jaaaaa, és az angyalok a jelek szerint olvasták a blogot, és a te ötleted alapján meghozták petter szótárát karácsonyra :)))))
úgyhogy ezer puszi érte.

czelfrida írta...

Andi, isten hozott, örülök neked. Annak meg pláne, hogyha köszönésre méltónak találod. Nagyon szívesen!

Marity Melinda (mira) írta...

Szia Lélektárs,

itten én beszélek, mira, a kétlaki, vagy éppen (ott)hontalan. Most éppen itthonról, a Duna mentiről, aztán hamarosan "otthonról", a Han folyótól kicsi odébb.
Írnod kéne, mondtam már? Valamiféle pszichozsurnaliszta lehetnél, aki mindig "pont megmondja, amit én is pont ugyanúgy érzek..." Nincs mit hozzátenni ehhez a korrekt kis bejegyzéshez, ha csak annyit nem, hogy együtt lehet ám élni a konstans nemzeti identitászavarral, a 'nekem ne lenne (két) hazám?' attitűddel, és az állandó dilemmatikus szégyenkezéssel, miszerint imádom Magyarországot, mert az összes létező aspektusból OTTHON vagyok... De hát imádom Norvégiát/Koreát/Belgiumot/Írországot/Amerikát - et cetera - mert ott is OTTHON vagyok. Nagyon is.
Minden oké, Ági. A legnagyobb oké. :)

Kata írta...

Stewardok kedvessége szempont, sőt!
Mi kaptunk másik helyet a norwegian-en, mert hát ne nyomorgjunk egy izgő-mozgó 1,5 évessel, üljünk az üres sorba. 2 felnőtt+kölök 3 széken. Atomjó :-)
Amikor meg kilőttük a nyomástól összetömörödött vizet Peti palackjából már jöttek törölgetni (de nem kellett hálistennek, sok nem ment ki)


Jól értem, hogy átszállással kellett menned? Ha nem, és csak szövegértési zavarom van, akkor még az is lehet, kipróbáljuk legközelebb. Olyan mindegy, melyik reptérig autózunk, de az tény, hogy Gardermoen messze van :-(

Petter könyvéért esz a fene, nekem nem hozott se angyalka, se jézuska, se nyuszi. De kaptam Nelson Mandela életrajzi könyvet :-) (ha végére érek Eva Braun életének, el is olvasom)

czelfrida írta...

mira, nem is annyira szégyenkezés ez, mint inkább amolyan szelíd hasadtság. tényleg a lágyabbik fajtából. érzem én is, amit mondasz, hogy együtt lehet vele élni. csak hát a kereső ember, a mi fajtánk nyughatatlan fajta, mindennek a mélyére akar menni. én ennek is. hogy jól legyen ez. JÓL LEGYEN. ez is legyen jól.
hát még hogy könyv... az biztos jó lenne, de hát érdekel ez azon túl bárkit, aki egyébként is szeret? :)))
-----
Katt, átszállásos ez, bizony. másfél évessel nem nagy öröm szerintem. ahogy az én másfél éveseimet elnézem az óvodában :)
de nekem még így is jobban megérte, mint elvonatozni a gardemoen-re.
petterből egy darab volt egy darab könyvesboltban az angyalok szerint, szóval ne várj sokáig :)

Manka írta...

Kedves Czelfrida! Csak pár napja találtam a blogodra (oka is volt annak), és nagyon élvezem.Mivel hivatásunk azonos, különösen az óvodával kapcsolatos tapasztalataid érdekelnek.Meg a Norvégiával kapcsolatosak.Remélem, lesz még bennük részem! Manka

czelfrida írta...

Manka, örülök neked!
ha bármi kérdésed van külön az óvodáról, bátran tedd föl őket, mert nem biztos, hogy mindig eltalálom épp azt a témát, ami érdekel :)
czelfrida@yahoo.com