Norvégország, én így szeretlek

2011. június 13., hétfő

csavart sima - avagy hétvége Svédiában

Ahogy norvégul egyre az ember, úgy találja magát egyre több és több olyan helyzetben, amiben egy norvég találja magát. Jelesül az ember ott ül egy szép napon a Sandefjordból (Norvégország) Strömstadba (Svédia) tartó kompon (nevezzük inkább hajónak, bár a rosseb se tudja, hol ér véget az egyik, hol kezdődik a másik, amúgy terminuszteknikuszilag), hogy egy hétvégét odaát töltsön.


Egy strömstadi látogatás alapvetően két pilléren áll (vagy bukik, bár olyanról még nem hallottam): az elköltött pénz és a bevitt alkohol mennyiségén. Van ez a városi legenda, hogy a norvégok a svédekhez járnak át inni, már a hajón kezdik, persze, a városi legendák már csak ilyenek, cöcö. Egy pillanat alatt értékeltem át a városi legendákhoz fűződő viszonyomat, ahogy fölszálltunk a hajóra. Én még norvégot ilyennek nem láttam a majd egy év alatt, amióta a lábam betettem az országba, ehhez ki is kellett tenni belőle, mert hogy itt élelmiszerboltban kizárólag sört lehet venni, azt is csak hétköznap este hatig, aki egyéb alkoholtartalmú italt akar venni, vinmonopoletba kell annak menni, de ott is limitált a vásárlás. Alkoholpolitika. 
Én se alkoholhoz, se politikához nem értek, de a józan norvégok azért messze szimpatikusabbak, mint a nem józanok, maradjunk annyiban.


Érdekes hely ez a Strömstad, nagyon szép városka, gyakorlatilag csak norvég szót hallani, én nem tudom, a svédek hogy vannak ezzel, mindenesetre az tény, hogy jó pár koronát otthagynak norvég testvéreik nekik, van ez a Nordby bevásárlóközpont például, ha látod magad előtt a Westendet, na azt szorozd meg kettővel, ki itt belépsz, hagyj fel minden reménnyel, gondolj bármit is a fogyasztói társadalomról, itt kérlek, fogyasztani fogsz, csak az ízlésedre van bízva, hogy mit, de mondjuk kétszáz négyzetméteres édességboltban voltam, kösziszépen, merci, méterszám csak drazsék, plafonig Toblerone, az Anthon Berg marcipánról meg egyszerűen nem vagyok hajlandó nyilatkozni, mert hol szilvával van töltve, hol rumos meggyel, hol meg ki tudja, mivel, hatféle variáció, döntsél akkor, jóvan, ügyes vagy.


Széldzsekit akartam, de hát én egy dolog közül is nehezen választok, nemhogy.

Helyette kifeküdtem a teraszra az orgonaillatba, néztem a Quimby-ütemekre keringő sirályokat, alattam a tengert, a kikötőt, az éppen érkező újabb kompot, és fogyasztóilag vagy sem: de hálás voltam, nagyon.


7 megjegyzés:

Kata írta...

A hajo az lehet evezos, motoros, vitorlas, embert szallito vizi jarmu.

A komp pedig fokent motoros, embert, arut, jarmuvet szallito vizi jarmu, azaz hajofeleseg :-) (bar a szegedi madzagos komp akkor vajon mi?)

Az a "baj", hogy tul sok szavunk van es keveset tudunk pontosan definialni, nem? :))

Dzsekid lett?

czelfrida írta...

ühüm. nekem a komp eddig a dunai meg a balatoni volt, aminek így állsz a tetejin, meg fölmennek rá az autók, és akkor annyi. de hát hajózásban éppoly járatos vagyok, mint sok minden másban :)))

dzseki lett, de nem onnan, hanem "idehaza" volt egy 40%-os salg a G-Sportban, és akkor onnan egy Bergans. lila, szupertutisemmitátnemeresztő (nekik hajlandó is vagyok elhinni), és szép :) majd megmutatom egyszer.

Dorka írta...

Akkor tessék megmagyarázni, hogy mié' van az, hogy a norvég a svédhez jár piálni, a svéd meg a dánhoz?
Én is utaztam hajó komppal svédekkel át a dánokhoz, olcsóbb és főleg kapható alkoholért. Húzták a kis cekkereiket maguk után, ami úgy zörgött mint a kukaturkálók tákolmányai az üvegvisszaváltónál.
Minél északabbra tekintünk annál rosszabb az alkohol kontra ember kapcsolata? Svédországban volt alkalmam átélni egy szilvesztert. Botrányos volt. Szerintem exportálni kellene oda a rumos meggyet.
Amúgy jó lehetett a kirándulás, szépek a színek.

Kata írta...

Szerintem a penz miatt.

A norvegoknak olcsobb a sved koronat hasznalni piara (a kompon meg AFAmentes is).

A svedek a kompon tankolnak fel, Daniaba csak kicsit setalnak max (legalabbis a mostani arfolyam szerint), ugyanis a dan korona a legerosebb penz a harom kozul.

Ez az en elmeletem :-)

Szabó Ildi írta...

A svédek nemcsak a Dániába hanem Finnországba is járnak szesztúrára .

http://psycho.blog.hu/2008/07/20/dagskryssning_rovid_egy_napos_hajozas_a_tengeren

Strömstadból érdemes átmenni a Koster szigetekre, ahova autó nem mehet,viszont minden sarkon lehet kerékpárt bérelni becsületkassza alapon.Jó kis kirándulóhely. Mi már voltunk többször, csak ajánlani tudom.

Norvgmints írta...

Addig nem is vagy igazi norvég, amíg nem veszel egy Bergans-ot hehe;-)

czelfrida írta...

ugye, Szilvi? :) én is így voltam vele, került mindjárt egy softjakke is izibe' a nagy leárazásban... :)