Norvégország, én így szeretlek

2010. november 28., vasárnap

egy sima - avagy a fretex

Épp ideje volt már felkeresni a helyi szeköndhend boltot, annál is inkább, mert már az első nyelvleckében benne volt, hogy Nita, az indiai bevándorlócsaj elmegy a Fretexbe, és vesz magának egy fotelt a tök üres lakásába. Ágy helyett. Szóval régóta izgat a dolog, még ha Nita egy kicsit elmeroggyantnak tűnhetik is.

A Fretex alapértelmezett kifejezés Norvégországban, nem csak azért, mert 1905 óta létezik, vagyis viszonylag hozzászokhattak a jó norvégok, hanem azért is, mert jó. Negyvenhárom üzletük van országszerte, és az egész hóbelevanc a Norvég Üdvhadsereg tulajdonában van.

A menet az, hogy van az országban 1000 konténer, ahova beszórhatod a már nem használt ruhádat, cipődet, könyvedet, söröskorsódat, lúdtalpbetétedet, moncsicsidet, ejozin kakasodat. Ha megunt sezlonyod vagy bidéd van, esetleg kurva nagy moncsicsid, akkor felhívod a legközelebbi Fretexet, ők jönnek a teherautóval, és elviszik, több mint hetven ilyen teherautó indul neki naponta.
A holmik 20%-a kerül a boltokba, 50%-át exportálják, 15% szemét, 5%-át újrahasznosítják, például takarókat csinálnak belőle, vagy munkaruházatot az Üdvhadsereg dolgozóinak. Okos.

Vagyis a Fretex jóval több, mint másodkézből való cuccok lerakata, fontos résztvevője a Norvégországban amúgy is dívó újrahasznosításnak. 750 000 tonna papírt hasznosítanak újra Oslóban és Stavangerben. Készülnek Fretex divatruhák is a régiekből, ezekből például tavaly bemutatót rendeztek az Oslo Divathéten. Okos. Kísérőeseményként az egyik metrókijáratot berendezték meglepetés-kifutónak, a jó metrójárók voltak a modellek, azon hétköznapi gúnyájukban. Merthogy a következő kollekciójuk talán éppen az lesz, amit az emberek ma viselnek. Okos. 

 

Ezen kívül kapcsolatban állnak a Munkaügyi Központtal, különféle rehabilitációs szervezetekkel is, munkába állást segítő programjaik vannak, ők maguk is 1500 embert alkalmaznak országszerte. A mindenkori bevétel 10%-a rászoruló területekre jut az Üdvhadseregen keresztül, tavaly 398 millió koronával zárták az évet, az inkább sok pénz, mint kevés. 

A reklámok a kedvenceim. Például ez.

 

Meg a Tokaj-Hegyalja album a skieni Fretexben, nyomatott Emich Gusztáv nyomdájában Budapesten, 1867-ben.



Erre a kis csemege Fretex-filmre véletlenül akadtam, mire végigkattintgattam az összes színt és összes opciót, teljes szerelembe estem az egész Fretex-izével, birodalommal vagy mivel, mert ami ilyen jól ki van találva a konténertől a fekete fickóig a fekete szobában, azt nem lehet nem szeretni. 

6 megjegyzés:

Szabó Ildikó írta...

Itt nem csak ez létezik, hanem pl .Pingstkyrkan ( Pünkösdi egyhaz) is kiterjedt hálózattal rendelkezik.
Minden szommbaton min. 3 ilyen müintézményt látogatunk végig.
A ház nagy részét innen rendeztem be, innen öltözködünk, itt veszünk fillérekért könyveket ,fotoalbumokat.Mostanábaninkább a finomabb tárgyakra hajtok. A lakberenddezés a gyengém.

http://psycho.blog.hu/2008/03/08/loppis_loppmarknad

czelfrida írta...

nagyon jó intézmény, mindegyik. mondjuk a mi fretexünkben kávézósarok nincsen sajnos :(((
a lakberendezést teljesen megértem! az első újság, amit megvettem itt, a vakre volt, azóta is veszem, álomszép. nálatok van? én most ebbe a fehér-antikolt, kicsit lekopott festék, kicsit vidékies jelleg ügyekbe vagyok belezúgva.

Szabó Ildikó írta...

Rendszeresen veszem a Vakre-t. A Norvég lapok nekem jobban tetszenek, bár sok szép svéd is van. Amikor már oda-vissza kinéztem belőle mmindent, akkor hazaviszem a barátnőimnek ajandékba.( Aztán néha megveszem mégegyszer) Anelkül már nem is mehetek, ez az első kérdés.
Az üdvhadsereg boltját itt Myrorna-nak hivják. (www.myrorna.se ), és nincs kávézó.
Igen ez a kopott fehér stilus valami álomszép. Tele vagyok mindenféle fehér csipkékel, rongyokkal. Hetekig forgok vele, mire megtalálom a helyét. Szépen lassan alakulunk.

Marity Melinda (mira) írta...

Remélem, az ejozin kakas azért megmaradt! :) Kár, hogy nálunk nincsenek ilyen jól prosperáló szervezetek. Csinálnak ők valamilyen gyűjtést most Karácsony közeledtével? Neked sikerült valami egyebet még beszerezned a Fretexből? (Mondjuk valami jóféle norvég mintás pulcsit... látom, nagy a zimankó nálatok, - 10°C...)

czelfrida írta...

nem volt szép norvégmintás most. de vettem heidi könyvet norvégul, gyerekkorom nagy kedvence :)
gyapjúpulcsit, térdig érőt, bugyingót, nem térdig érőt. gyapjúzoknit, -10-ek ellen, fehér pelerint, gyönyörűt. farmert, kétfélét, kendőt, kettőt. türkiz gyapjúkardigántot. masnyis lábmelegítőt. ezekre emlékszem :)
azt nem tudom, csinálnak-e külön gyűjtést, de simán elképzelhetőnek tartom.

Süvöltős László írta...

Frida! Ez a poszt remek. Régebben én is írtam a Fretexről, de az info tartalma ehhez képest zérus. Tetszik, ahogy írsz, mostantól olvasni foglak :)