Norvégország, én így szeretlek

2010. szeptember 1., szerda

simafjordított - avagy óvodai tünemények

Picit minden másképp van, és nem azért, mert norvégul van mondva. A fejkapkodás már mérséklődött, még jó, hogy az ember lánya rugalmatos erzsók. Vagymi.

Van például a pelenkacsere. Amit helyhiány miatt úgy valósítunk meg, hogy a gyerek a mindenkori pelenkacserélőre merőlegesen fekszik, egy gyorstalpaló Astanga jógatanfolyam abszolválása ajánlott, különben úgy maradsz. Ez helyspecifikus tulajdonság, nem minden norvég óvoda jógaóvoda. 
Viszont hogy máshol is benedvesített, arctörlésre gyártott kis méretű törölközővel, gumikesztyűben távolítják-e el a kisded alsó feléről a muníciót, azt nem tudom, itt mindenesetre igen, ami finoman szólva is kalandos. Pláne munícióra merőlegesen, ugye. Még jó, hogy bőviben vagyunk az ilyen törölközőknek, egy-egy nagyobb adag hármat-négyet is felemészt a raktárkészletből. Egyébként meg örülök, hogy nem a dzsonzonenddzsonzont támogatjuk illatos kendőcskék vásárlásával, szokatlan, de jó módszer, gyereknek is, környezetnek is, én meg megszokom, ámen. 
A fürdőszobában egy kis táblácskára adminisztráljuk, hogy melyik gyereknek mi volt a pelenkájában aznap. Már nem tételesen, csak hogy pisi (ezt X-szel jelöljük), netán kaki (ezt B-vel, és odaírjuk az órapercet). Ennek mi értelme, még nem sikerült rájönnöm, majd csinálunk valami statisztikát, grafikont belőle, és belerakjuk a ballagó tarisznyájukba a hamuba sült pogácsa mellé, vagy minek. 

Itt nincs ebéd. Nem úgy nincs, hogy egyáltalán, hanem reggel otthonról hoznak reggelit a gyerekek, azt a reggeliző asztalnál megeszik, és 11 órakor van a tizenegyórai, ami technikailag az ebéd, de közben mégsem, mert a legritkább esetben főtt étel. (Ez egyébként a fölnőtt világra szintúgy igaz errefelé.) Kenyér, barnasajt, fehér sajt (ez a Magyarhonban szimplán sajtként aposztrofált eledel, itt a barna miatt kap állandó eposzi jelzőt), prim, kaviárkrém, kenhető sajtok, kétféle májkrém, általában ezek választhatók, plusz mindig van gyümölcs. Kettőkor ozsonna, és otthon van többnyire meleg étel délután-este. 

A norvég aprónépek a babakocsijukban alszanak a tizenegyórai után, mindig kint a szabadban. Van babakocsitároló házikó, ha nagyon pocsék az idő, akkor ott, egyébként a teraszon, bogár elleni hálóval gondosan lefedve. Mélykocsikat kell elképzelni, alvásra abszolút alkalmasak, és nincs akkor macera ággyal, letenni, mikor, ki, hova, ágynemű, cserélni, mittudomén. Nekem tetszik, de persze nem emlékszem, milyen babakocsiban aludni ágy helyett, úgyhogy lehet, hogy csak a pofám nagy. 

Arra, hogy a nagyobbacska norvég gyerekek még nyárutón-őszelőn is pólóban (alkalomadtán félmeztelenül) szaladgálnak kint, már föl sem  kapom a fejem, pedig néha még a cipőjüket is leveszik, mossa a zoknijukat, aki akarja. Betegesnek meg nemigen mondanám őket azért, biztos van összefüggés. 

A végére meg a legjobbat: minden nap kötelező (!) szünet jár a nap során a nevelőknek, szépen beosztva, akik korán reggel kezdenek, azoknak fél egytől egyig, akik kicsit később veszik fel a a munkát, azoknak egytől fél kettőig. Pihenőszoba, újság, kávé, tea bekészítve, beszélgetés (már annak, aki tud norvégul, ugye). Mondom, kötelező, nincs olyan, hogy nem, ennyit muszáj lazítanod, ha már egész nap a gyerekekkel vagy.

Ollé.

14 megjegyzés:

cyra írta...

óh, ez tetszik!

bár a babakocsiban való alvásról más a véleményem, de szerintem minden csak megszokás kérdése. Botond pl. soha (!!) nem aludt 40 percnél többet babakocsiban. igen, még kisbaba korában sem :-))
egyébként lemaradtam valamiről? megkaptad az állást az óvodában? puszi nektek itthon-honból! :-)

Tompicsek írta...

És mondd, azokat a kis törcsiket kimossák végül? A logisztikai láncot nem értem teljes mértékben, szóval világosíts fel, kérlek. :)

iandi írta...

..a törölközős fenéktörléshez nem kell messzire menni itthon sem: az Ördögárok utcai bölcsiben is így csinálják, persze, vizesen és ott is írják a kakik, pisik számát - tájékoztatván erről a szülőket minden d.u...csupán ezek alapján is tudják, ki lehet beteg (fosi?:) ki ivott eleget...no, persze nem gumikesztyűben :)))) meg sem tudnám úgy fogni a babát! ;)a babkocsis alváshoz én is hozzátenném, hogy az én 1 évesem sem alszik többet 1 óránál benne, ágyban van hogy 2-3 órát is alszik délben...hát, Ági, hajrá! minden elismerésem!!vagy megszoksz, vagy megszöksz :D de az egyik legjobb, legszebb "nyelvnélküli" munkát csinálod...nem jön ki néha magyarul a gügyögés :)) sok puszi

czelfrida írta...

T, a törölközőket vállalkozó kedvű óvónők hazavihetik kézzel kimosni, de nem kötelező :))))
-----
teljes kommunikációs zsákutca vagyok: E, ma már a második vagy, aki nem érti, hogy kerülök én a pelenkák közelébe, szóval valamit elbszrintottam :) de a lényeg: igen, ott dolgozom! egyelőre próbaidő szeptember végéig, aztán meglátjuk.
-----
A, ezt nem is tudtam! éljen az ördögárok ucca! :) viszont a gumikesztyűt nagy titokban én sem vagyok hajlandó felvenni ám...
az a fura, hogy van egy olyan tábla, ami az öltözőben van, amin az van, mettől meddig aludtak. azt látják a szülők, amikor megérkeznek. de ez a másik, ez a pisis tábla a fürdőben van. a "problémás" esetekre úgyis emlékszem, azért meg soha nem szaladgálnék be a fürdőbe, amikor átadom délután a gyerkőt, hogy megnézzem, 14.35-kor kakilt :) na, sebaj, írom szorgalmasan, oszt annyi.
gügyögés azt hiszem, soha nem jött még ki belőlem, ha gyerekhez beszéltem, de a lényegre rátapintottál: nagyon nehéz, hogy nem szólalhatok meg magyarul. az ekkorák még nem konkrét szóból, hanem érzésből, hangsúlyból, hangszínből "értenek". amikor nincs ott más nevelő és olyan a helyzet, szoktam egy-két szót mondani nekik magyarul, és tökéletesen "értik".
de majd jobb lesz a norvég hamar, és akkor már könnyebb lesz sokkal ez a része.

Kata írta...

Nálunk is van táblázat, pisi-kaki meg alvós. Az alvósat mindig megnézem, a másikról meg szólnak, ha valami kirívó van. Arról, hogy mit evett-ivott és mennyit meg örömmel mesélnek akár kérdezem, akár nem. Ez egy ilyen hely :-)
Könnyes szemmel emlékszem a 10 évvel fiatalabb hugom ovijára, az óvónő mint egy fegyőr, de az apukákkal nagyon kedves... broáf.

Remélem, a próbaidő után maradhatsz és majd jól fogod érezni magad!

Tompicsek írta...

Majd én is rögzítem, mikor mit csináltam, aztán röhögünk együtt, jó? :)

czelfrida írta...

Katt, akkor ugyanazt gondoljuk erről, ez jó: fontos nekem, hogy látja a szülő, mert ugye nekem ez az aspektus (sajnos) még hiányzik.
ha bármi kirívó van, mondom én is, persze.
a kollegák iszonyú helyesek, semmi fegyőrség. és a gyerekek is nagyon helyesek. remélem, az utolsó mondatodban a "majd" nem arra vonatkozik, hogy most esetleg nem érzem ott jól magam :) mert jól érzem ám magam, gyerekek között lenni mindig ajándék.

czelfrida írta...

T, erre nyomatékosan és hivatalosan ezennel felszólítalak! és majd kérem bele a karácsonyi csomagba, ofkorz :))))

Dora the explorer írta...

oh, pipikaki szamlalasba a kanadaiak is bele vannak szerelmesedve. tokmindegy, ki, miert, mikor latja az egeszsegugyben a gyerokot, elso kerdes, hany pipis es hany kakis pelus volt az elmult 24 oraban. mert itt nincs merlegeles, ok ez alapjan dontik el, eleget eszik-e a poronty. En meg konyvelek, persze visszamenoleg, mert akkor epp pont arra van shiva kezem, hogy iziben adminisztraljak. Szoval el lehet kepzelni, mennyire vagyok akkuratus... Ja, es vmi rokonok lehetnek ezek a norvegok a kanadaiakkal, mert kis torolkozocske itt is nyomul, wash cloth neven. :)

czelfrida írta...

őrület. mintha az ember bármilyen táblázattal leírható lenne. viszont ebbe most ne menjünk bele.
éljen a wash cloth és a kanadai-norvég barátság :)

Kata írta...

Ez a vizeskendős mosás a szülészeten vagy mi, szóval a bébiosztályon is megy, most jut eszembe :-) Meg a vízcsap alá lógatás :-)

czelfrida írta...

még a végén kiderül, hogy nálatok is így van az óvodában :)

Kata írta...

Juszt is az autóban jött rá a fiamra, hogy kakilni kell, így az a megtiszteltetés ért, hogy én magam cserélhettem pelenkát reggel rajta az oviban.
Alapos szemlét tartottam a pelenkázós-kézmosós-mittoménmilyenes helyen, és vizeskendős megoldás van, de TORK márkájú és eldobható. Be kell vizezni, úgy viselkedik, mint egy textilkendő, használat után kuka.

czelfrida írta...

hm, okos megoldás. talán lágyabb is az anyag, mint egy sima kistörölköző, főleg frissen mosva.