Norvégország, én így szeretlek

2010. október 20., szerda

egy sima - avagy a fjord

A tengerről öreg tanárom, a veszprémi költő, aki azóta hazament az időbe, a drága Kemény Géza bácsi fog eszembe jutni, amíg élek. Ő mondta egyszer, amikor látogatóban voltunk nála: "életem legnagyobb élménye a tenger, mert még sosem láttam", úgyhogy én minden alkalommal, ha megyek a tengerhez, ővele együtt megyek, viszem magammal a zsebemben, onnan kukucskál Géza bácsi, együtt nézzük a tengert, és együtt örülünk. 

De hogy ha nem is csak a tengert, hanem életed első fjordját látod, hát hogy az milyen, Géza bácsi, remélem, láttad te is a zsebből. Megrendítő élmény, mész gyanútlanul, olyan, mintha folyó mellett mennél, de már a tenger az, s egyszer csak kitágul a horizont, az ég egy szempillantás alatt rásimul a vízre, hogy győzze őket elválasztani utána már csak a második nap mindig újraszülető ereje, és ott van akkor benne minden évszázad, amíg vájta, véste a gleccser a követ, hogy nyisson örök kaput a sziklafalban a víznek, állsz a kapuban, és sehol máshol nem akarsz már lenni, nem lépni sem előre, sem hátra, tapodtat sem, csak állni a kint és a bent találkozásánál, a metszésben, és lenni maga a középpont. 

Langesundban esett a találkozás, ez a hozzánk legközelebbi fjord, a kis település Bamble része, tulajdonképpen zsákfalu, csak a zsák vége a tenger. Fehér, fehér és fehér. Néha kék. Esetleg vörös. A házak, a virágok, a ládák, a kövek, a hajók a vízen, a korlátok, a függönyök, a koszorúk az ajtón, a jóllakott macska, mind olyan egyértelműséggel szépek, hogy még a hangodat is halkabbra veszed, mintha ott se lennél, te csak figyelhess, téged észre se vegyen senki. 

Ott voltam a világ végén. És ott, a világ végén tényleg semmi másra nem vágyik már az ember: ő már ne legyen látható, csak ő láthasson, s ha már emberként jött ide, láthasson még egy kicsit tovább. 

Jól mondom, Géza bácsi?

9 megjegyzés:

Unknown írta...
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
iandi írta...

..Géza bácsi, angyalom...de szerettem! Nagyon szépeket írtál Róla, magadról és a fjordról! A Jóisten tartsa meg jó szokásodat...írj mindig! Ezzel most nagyon megmelengetted kis szívemet! KÖSZI :)

SK írta...

A fjord - ezek szerint - egy beszarás! Én soha nem tudtam - egyébként -, mi a különbség gleccser és fjord között ... Viszont ahol víz van, s főleg, ha az mozog, az nekem nagyon bejön!!!

SK írta...

Egyébként meg: vannak ezek a "bácsik"! Az enyém: "Imre bácsi". Gimi, magyartanár, szerintem már akkor legalább 100 éves volt (persze nem), de bölcs, tájékozott, nyitott, elképesztően (régi módon) művelt, polihisztor ... Volt, hogy latint idézett, de ha leült a zongorához, azt is szájtátva hallgattuk ... Egyébként meg szerette azokat, akiket tanított. Pont. Mi lesz, ha elfogynak a "bácsik"?

"Az ember tragédiája" kapcsán adott nekem egy tanulmányt. 15 év múlva értettem meg: a jó a rossz nélkül értelmezhetetlen. Bináris oppozíciók, dekonstrukció, mifene ... Pedig akkor még nem volt neve. Lehet, hogy tudta, mi lesz 15 év múlva?! Annyira "bácsi" volt?!

czelfrida írta...

andi, drága, úgy örülök!!! :)
-------
sándor: igen, a fjord beszarás, ahogy mondod. én teljesen odavoltam (ld. fent), rám természet még nemigen volt ilyen hatással.
a bácsik meg??? nélkülük sivárabbak leszünk, elfelejtünk magyarul, emberül, életül, igazul. szóval reménykedjünk: azért egy-egy bácsi mindig marad valahol. te még lehetsz! :) én csak néni, az se rossz mondjuk, de a bácsiság azért mégiscsak bácsiság.

era írta...

cegus van egy olyan érzésem, hogy nekem te vagy a bácsim

Kata írta...

Ilyen bácsija mindenkinek kell, hogy legyen. Fontosak.
Nagyon szépen leírtad, milyen az, amikor az ember lánya először lát fjordot meg tengert, kétszer is elolvastam...
----------------------
Már nagyon várom, mit fogsz írni az igazi Világ Végéről, a Verdens Ende nevű helyről, ha "elkirándultok" erre.

Erika írta...

Jaj! Norvégiába akarok költözni!!! :)

czelfrida írta...

jajjj, eradrága, hát ezt meg csak most fogom föl... teljesen meghatódtam...